Mot ett sundare liv. Dag 18

Idag lägger jag in en frukost och ett mellanmål som jag tyvärr inte har hunnit att pröva än.

Frukost: Päronyoghurt. 1 port
2 dl yoghurt
1 tärnat päron
0,5 msk linfrön

Pudra över ingefära.
1 skiva hårt bröd med messmör

Lunch: Chili. 2 port
Fräs i 0,5 msk smör:
200 g nötfärs
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta

Tillsätt:
1 tärnad paprika
3 dl tomatsoppa

Låt sjuda 5 minuter.
Smaka av med chilipulver, oregano, salt och peppar.
Vänd ner 150 g vita bönor.

Servera med sallad.

Kommentar: Hädanefter när jag gör chili så kommer jag att använda tomatsoppa. Såå mycket fylligare smak.


Mellanmål: Nyponsoppa med macka. 1 port

2 dl lättsockrad nyponsoppa
1 skiva grovt bröd
2 skivor kokt smörgåsskinka och gurka.


Middag: Kött- och grönsakssoppa. 2 port
1 liter vatten
0,5 msk salt
250 g märgpipa eller högrev
0,5 purjolök, strimlad
0,5 gul lök, hackad
75 g rotselleri, tärnad
180 g potatis, tärnad
1 morot i tunna skivor
3 vitpepparkorn
1 lagerblad
1 tsk timjan
1 msk maizena majsstärkelse

Låt köttet koka i saltat vatten i cirka 1 timme. Ställ åt sidan.

Koka grönsakerna mjuka i 6 dl köttspad.
Tärna köttet och lägg i.
Red av med majsstärkelse utrört i lite vatten.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med:
2 skivor rågbröd fullkorn
30 g mager ost

Kommentar: Kanon att frysa in och ta med på jobb.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0




Blogg listad på Bloggtoppen.se

My Topsites List

Bloggplus Topplistan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...