Mot ett sundare liv. Dag 10

Ja, då var man nästan halvvägs och det har ju gått över förväntan. Målet på 1 kg per vecka verkar jag ju uppnå med råge. Idag blev det ett rejält snedsteg eftersom jag blev bjuden på middag med förrätt, varmrätt och efterrätt. Men som sagt, man ska ju inte vara oartig och tacka nej, så nu fortsätter jag bara.

Dessutom har jag jobbat i två nätter och det blir inte så bra med maten då, men jag tänker väga mig på torsdag så då får vi se. Det här åt jag igår.

Frukost: Morgonmackor. 1 port
1 skiva grovt bröd
2 skivor mager ost och gurka
1 skiva knäckebröd, typ Wasa Sport
1 msk mager leverpastej och paprika

Lunch: Paprikasoppa. 2 port
2 röda paprikor, tärnade
1 hackad gul lök

Fräs 0,5 msk smör och tillsätt
1 msk tomatpuré
5 dl hönsbuljong

Koka allt mjukt.

Tillsätt 0,5 dl matlagningsgrädde och mixa slätt.
Smaka av med vinäger, socker, salt och peppar.

Servera med 2 skivor grovt bröd med 2 msk mager färskost.

Kommentar: Det här känner jag att det inte ens är lönt att testa för min del. Jag åt pastasallad istället.

Mellanmål: Fruktsallad. 1 port

Middag: Grönsakssoppa. 2 port
1 morot i skivor
0,5 blomkålshuvud, delad i smä buketter
5 salladslökar, strimlad
5 dl grönsaksbuljong
50 g sockerärter
1 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl

Koka alla grönsaker nästan mjuka (morot och blomkål längst)
vispa ihop grädde och mjöl, rör ner i soppan och låt sjuda i några minuter.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med 2 skivor grovt bröd och 4 skivor mager ost.

Kommentar: Riktigt gott. Dottern tyckte att det smakade som ålderdomshem. Hon har tydligen ätit sådan här soppa på den tiden då jag jobbade inom äldreomsorgen och hon har varit med.

Kommentarer
Postat av: Monika

Lycka till!

Jag håller oxå på med bantning :)

2010-05-12 @ 09:29:07
URL: http://monckan.blogg.se/
Postat av: Camilla

hihi, jag älskar soppa så jag tyckte den där med paprika o lök lät ändå rätt intressant. Du får väl krydda den som du vill? Lite buljong på det o en vitlöksklyfta så låter det ju smarrans!?

2010-05-13 @ 14:18:32
URL: http://prima.bloggsida.se
Postat av: jessica - en borderline blogg

fin blogg!

jag skulle uppskatta om du kollade in min blogg där jag skriver om kampen med min sjukdom borderline och hur den påverkar mig.



kramar <3

2011-09-21 @ 17:06:36
URL: http://diisorder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0




Blogg listad på Bloggtoppen.se

My Topsites List

Bloggplus Topplistan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...