Positivt tänkande

Jag fick ett så himla fint mail av den goaste vännen. Det handlar om hur man kan bli lite mer positiv och jag var bara tvungen att dela med mig en del av det.


Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.

När någon frågade honom hur han mådde svarade han:

'Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar'.

Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: 'Hur lyckas du?'

Kalle svarade: 'Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör.'

Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet.

Jag väljer de positiva sidorna i livet.

'Säkert, men det är inte fullt så enkelt', protesterade jag.

'Det är det', svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.

Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.

Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör.

Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.

I morgon när jag vaknar ska jag välja att vara på gott humör!


Kommentarer
Postat av: Linda aka Javamorsan

Jag är för det mesta positiv trots att mitt liv är upp och ner och aldrig helt rätt. Dock blir jag väldigt irriterad när jag nån gång är nere och inte alls positiv om någon skall försöka påpeka det positiva i min liv.

Kan inte rå för det. Jag tror på att man mår bättre om man är positiv. Dock tar jag folks klagan. Lyssnar och ger stöd. Det är inte alltid det "positiva" snacket som ger rätt stöd när någon mår dåligt!

Men idag är vi på strålande humör trots mens och rinnande näsa. Så positiv är jag som vanligt!

2011-03-31 @ 08:06:54
URL: http://baralinda.se/wordpress/
Postat av: Lena

jah har inte hunnit känna efter om jag är positiv eller negativ idag ;)

2011-03-31 @ 08:18:17
URL: http://lenahaga.blogg.se/
Postat av: Mystjejen

Så fin text kram

2011-04-01 @ 13:14:43
URL: http://blogg.mystjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0




Blogg listad på Bloggtoppen.se

My Topsites List

Bloggplus Topplistan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...